Helgrapport

Fredag: Efter att ha avlagt det obligatoriska fredagsprovet som denna gång var lite extra jobbigt var fröken snäll och släppte ut oss på en exkursion i närområdet kring "unter den Linden" och skolan (bild) Personligen hade jag inte druckit kaffe på hela dagen och var på extra dåligt humör. Uppgiften var att besvara lite frågor på vägen och lära känna lite annat folk som inte heller kunde så bra tüska, mitt öde blev teambuilda med en kvasiintelektuell allvetare, synnerligen irriterande, polsk konstudent som iförd sin sju storlekar förstora mickeymousetröja fick stifta bekantskap med den nordiska vresigheten i sin ädlaste form.


Kvällen och humöret vände i samband med en dubbel expresso på ett skönt fik tillsammans med Damien och William i min språkgrupp. Stärkta av koffeindopning och en och annan öl (blir lätt så här) slöt vi upp med resten av klassen och Emma på en krog, eller Kneipe i Prenzlauer Berg. Stället hette "Weinerei" och erbjöd ett glas för 1€ som man sedan fick fylla på fritt under hela kvällen med valfritt vin, till detta serverades gorgonzolapasta och chiabatabröd. Kände man sedan att upplevelsen var värd mer än 1€  la man lite extra i en burk på bardisken. Åtta glas vin, två tallrikar pasta och füra chiabatabröd senare la jag ett bidrag på 6€. En viss freeriderproblematik för Weinerei går att skönja.

Bilder: http://emmgu.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1222380001&id=272324701  



Lördag:
Äntligen! Efter en veckas logistikpusslande lückades jag och Jennie hitta en inlands/översjöflügtransport av ett en enhet Jennie Sundberg [Värdefull last] kollinr:830905 till Berlin, transporten som blev dürare än väntat förväntas anlända tidsenligt till sin förväntasfulla och överlückliga mottagare på fredag 21.30.



Dagens följdes av lite shopping med Emma som köpte ett par skor, själv nöjde med mig med en soppa. Betüget på drogs ned en aning när Lisa, min lägenheteskamrat påminner mig om att jag ska komma hem och bära upp en tvättmaskin till tredje våningen - Jackpot! Tvättmaskinen var precis lika tung som en tvättmaskin kan tänkas vara plus några extra DDR-Kilon av årsmodell  1986.

Projektet betalade dock av dig i form av en guidad biltur genom nordöstra berlin genom några gamla ambasadkvarter som nu blivit till villor. Guide på resan var Lisas farbror som körde runt mig i en och en halv timme för att jag var nü i stan. Riktigt värt! Mest slående var de stora "hüpermoderna" men nu inte alltför vackra bostadskomplexen som bügdes av kommunistregeringen i stadens utkant på 1970-talet. Här låg tidigare endast öppna landskap med någon enstaka liten bü, detta gjorde att från att ha kört omkring bland gigantiska öststatshüreshus ala Moskva plötsligt hamnade mitt i en liten bü med kullerstensgator och träd för att sedan kort därefter hamna i Moskva igen - Konstigt men lärorikt! Kvällen avslutades med Hamburgare här och ett besök på Kollowitz plats i Prenzlauer Berg för en drink.

Söndag: Invigningen av tvättmaskinen, kalsonger och strumpor kom att cirkulera i vida omloppsbanor av kärlek i den inte helt nüa, men underbart väl fungerande toppmatade tvättmaskinen. Men säg men den lücka som varar längre än 20 minuter. När skjortförådet skulle tvättas tückte Nele, min andra inte helt 100% trevliga lägenheteskompis att det var för onödigt och för många varmvattenkronor per plagg att köra en halvfull maskin. Det ligger kanske något i det men ett förbjud var att ta i. Lüssnar man ibland riktigt noga kan man höra snålhetstårarna slå mot kakelgolvet när hon är på toaletten.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0