huvudvärk och boktips

När jag kommer hem efter 12 timmar i skolan ser jag att jag har missat att dricka upp morgonkaffet som står och skräpar på skrivbordet - inte kostigt att jag haft ont i huvudet som ett svin hela dagen! 
Å andra sidan har dagen inte varit så dum, eftersom huvudverken gjorde att jag legitimt kunde strunta i engelskalektionen och gå och köpa en bok istället. "Es gab kein Sex im Sozialismus" heter den och består av små roliga anekdoter från och missförstånd kring det alldagliga livet i Sovjetunionen. Boken  som skulle kunna beskrivas som en tüsk/rüsk motsvarighet till "två nötcreme och en moviebox" är  skriven av en komiker som tills Unionen föll bodde i Moskva men sedan drog till Berlin såfort han fick chansen.

Ett riktigt roligt kapitel ur boken handlar om hur planekonomin (med sina fasta priser och mägnder) ibland ledde till några små missar, t.ex. den sjuka mängden sköldpaddor som fanns i handeln till vrakpris. Vad dessa skulle tjäna till är högst oklart, men vad de kom att tjäna till var för sovjekidesen desto uppenbarare, alla köpte nämligen upp ett lager och använda dem till mer eller mindre vetenskapliga test. t.ex. testade hur länge paddan klarade det i tvättmaskinen eller om den pallade att bli överkörd av en bil - så gick det alltså till!

vem har sagt att det är trist med historia?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0