Bilmässa och skräddarbesök

Igår besökte vi bilmässan och den var enligt tidigare spekulationer någontingt helt i hästväg. Alla tusentals bilmärken på plats raderade en gång för alla ut fördomen av den kinesiska fordonsparken beståendes av gamla moper och småbilar. Bilindustrin växer bokstavligen så det knakar men efter att ha sett alla nya kinesiska bilmärken som presenterades undrar man direkt: hur ska alla klara sig?
Nya volvo s60 fanns på plats vilket var kul att se, av förklarliga skäl känner man sig lite nöjd och till och med nästan lite stolt som svensk när man strosar omkring i Volvos utställningsområde, men av vilken anledning? Det var länge sedan Volvo PV var svenskt, men ett amerikanskt ägande kändes på något sätt mindre avlägset än ett kinesikst. Ska bli spännande att se vad som händer med märket.
Mindre stolt blev man när man kikade in i SAAB/Spykermontern, Spykerbilarna var jättehäftiga och det var kul att se dem på riktigt istället för bara på TV. Saab däremot ställde fram en 9-3 cab och en vanlig version av 93. föga imponerande och lite konstigt att bilen som är tänkt att rädda företaget (95) inte ens var på plats.
Trots allt ögongodis försökte vi i alla fall få någonting gjort, Vi blev tipsade av Peter, direktören för Volvo IT i kina att göra en jämförelse om hur långt "telematics-lösningar" (något komplicerat informationssystem i bilar) kommit bland kinesiska billtillverkare och jämföra med övriga konkurrenter. Verkligen ingen på plats kunde engelska, jag lyckades emmellertid få till några bra snack med BMW- och Audi på tyska.
Idag har vi varit förbi en skräddare för att sy upp kostymer, jag tog med min gamla för att slippa besvara alla komplicerade frågor om knappar, handsydda knapphål, slag mm. Jag passade dessutom på att be skräddaren göra lite modifikationer på min nuvarande, jag passade på att sy in den i mindjan och smala av byxbenen en aning. Såhär i efterhand är jag lite orolig för min ögonsten som ligger på operationsbordet och saknar mig någons stans ute bland peking gränder.
Ferarri
Saab/Spyker
Volvo
Mercedes
Geishan från Ullared

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0