Golf, långtradare och får

Efter att ha turistat i Shanghai har vi tvingats jobba hårt i en period nu för att komma upp på spåret igen för att hålla jämna steg med Schillers hårda plan. Senaste tiden har det blivit en del panikskrivning av empiri- och metodkapitlet. Att skriva medotik är lustigt alltså, spontant känns det som processen med metodskrivande går ut på att man tittat på några gamla uppsatser för att få en blick om vilka olika rubriker som bör vara med, sen läser man lite i en metodbok, plockar ut ett valt stycke och försöker med våld, skorhorn och vaselin att få det att passa in i den egna uppsatsen. Många med oss har lagt fram den synpunkten och Schillers synpunkt är att metoden ska förklara hur just vi har gjort för att skapa kunskap. I vårt fall kommer det handla om att säkerställa en bra Empiri, dvs till stor del förklara hur vi jobbat för att få de kinesiska lastbilshandlarna att förstå våra intervjufrågor.
Förra veckan åkte vi ut till en volvoåterförsäljare för att se i praktiken hur man jobbar med att kränga lastbilar i Kina och sköta service. Innan hade i alla fall jag bilden i huvudet av stampande jordgolv och skrot upp till taket men ännu en gång får man radera ut en fördom om kinas teknologiska utveckling. Här fanns datorer för allt!
Förra veckan i Shanghai drabbades jag av en infektion i ögot (drar jag till med) som gjorde att jag fick jätteont och knappt kunde se någonting för att det sved så mycket så då tänkte jag att det var dags att göra någonting jag skjutit upp länge, nämlingen: Skaffa glasögon! lyckligtvis är det inte något större projekt här, man knallar in till en "optiker" i ett köpcentum med en lapp med ditt synfel och vips så har man ett par schyssta glajjor för ett par hundralappar!
Som rubriken också antyder har det blivit lite golf på sista tiden. När jag var liten gick startskottet för säsongen i samband med den stora städdagen i april på Vägnön golfklubb i härnösand sen var det ivrigt knackande långt in i senhösten. Tyvärr har det blivit mindre och mindre av den varan på senare år. Dels på grund av tidsbrist och dels på grund att det blev så förbaskat dyrt när man inte är junior längre, spelar man inte tillräckligt mycket kostar ett medlemskap många hundralappar per runda! Här i peking är det precis lika okristligt (obuddhistiskt?) dyrt men några bollar på ranchen kan man allt unna sig. Jag och Filips pappa Rolf har hunnit med några hinkar under helgerna vilket är jättekul! Pekings golfbana är inklämt mitt mellan höghusen med eventuella monsterslicear stoppas upp av skyddsnäten på sidorna.
Här kommer lite bilder!
Eco-fuel

cykeltur med Fille
Himlens tempel: För flera hundra år sedan tog den Kinesiske kejsaren av Ming-dynastin en puck för laget då han tvättade sig, avstod från mat, kvinnor och annat otyg innan han tog sig upp i templet och offrade ett djur för att gottgöra det kinesiska folkets synd.
luftigt och skönt!
Morsade på Mao, han var kvar

Kommentarer
Postat av: Kristin

Det börjar bli lite dåligt med uppdateringar nu Nils!

2010-06-01 @ 10:24:36
Postat av: Moderskeppet

Håller med. Du kan inte skylla på bloggverktyget hur länge som helst!

2010-06-02 @ 09:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0