Shanghai

Nu var det länge sedan jag skrev och kritiken har börjat ströma in. Intressant nog mest från dem som jag pratar mest frekvent med hemifrån, hur tänker ni där?
I veckan fick jag den stora äran att hänga med familjen Holmdahl/Ågren till Shanghai för att bevittna de gigantiska världsutställningen "World Expo 2010". Temat var "Better cities, better lives" och gick i runda slängar ut på att alla länder i världen ställde upp med en pavilong i vilken man slängde upp så mycket vackra bilder på det egna landet som möjligt och slog sig för bröstet med de bästa miljöframstegen landet kunde uppbringa, medan andra som inte hade gjort så många framsteg såg det fina läget att kränga på turister lite souvenirer. Krystat eller ej så var det väldigt imponerade mässa med många saker att titta på.

Sverige bjöd upp med en paviljong stor som en icabutik och öste på med bilder på snygga stockholmare som paddlade kajak i motljus och andra som tittade förälskat mot ett äpple eller glödlampor. IKEA, Volvo och Alfa Laval var på plats och ställde ut sina nyaste miljöframsteg och naturligtvis fanns det en massa "dah-laa horses" på plats.

På det hela taget var det en kanondag och även om många paviljonger föreföll lite klychiga och uppenbara för en svensk som tror sig ha koll på klimatet så är väl ändå huvudsaken att budskapet sätter sig i huvudet på de ca 85 000 000 miljoner kineser som förväntas besöka mässan under halvåret den pågår, här kan det ske en förändring

I shanghai passade vi även på att åka upp i TV-tornet som med sina sinnessjuka 468 meter kvalar in som världens tredje högsta byggnad, några hundra meter ovanför både mark och moln kunde man gå ut på en glasgolv vilket var precis lika dumt som det låter om man har lätt för att kissa på sig. 

Idag har vi varit hos skräddaren för tredje gången, Fille kände sig nöjd och hämtade ut sin kostym, men jag tyckte att min behövde göras ännu lite snävare i midjan. Min gamla kostym som jag hade sedan innan fick jag tillbaka idag efter att ha sytt in den i midjan och ryggen, resultatet blev fantastiskt bra! dock lät jag skräddaren gå en rond till med brallorna som är lite lite lite lösa i midjan för att det skulle se riktigt bra ut, en marginal som troligen kommer jämna ut sig på naturlig väg inom en femårsperiod men jag tyckte det var lite trist att räkna in en gubbmagemarginal i kostymen vid 25 års ålder så jag la in dem lite extra! resultatet låter vänta på sig med spänning!

Imorgon ska vi ut till en "truck dealer" och ser hur det går till när man kränger lastbilar över disk, ska bli väldigt spännande!
Tåget till shanghai
Dah-laa horse
Indiens paviljong
norwegian wood
Shanghai
golvläggaren var spindelmannen

Kommentarer
Postat av: Fille

Hahaha, ja pulsen gick upp några snäpp där :)

2010-05-13 @ 16:49:04
URL: http://pekingankorna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0